مصداقی دیگر بر خواری اصحاب الشمال در آخرالزمان و به میراث رسیدن زمین

مفسران معتقدند که آیات قرآن اگر در موردى نازل شد، اختصاص به آن مورد ندارد بلکه در طول زمان، براى خود مصداق


پیدا مى کند.

و لذا از امیرمؤمنان(علیه السلام) روایت شده است که در تفسیر آیه فرمود:

«هم آل محمد یبعث الله مهدیّهم بعد جهدهم فیعزّهم ویذلّ عدوهم».(3)

«این گروه آل محمد هستند. خداوند مهدى آنها را پس از زحمت و فشارى که بر آنها وارد مى شود، برمى انگیزد و به آنها عزّت مى بخشد. دشمنانشان را ذلیل و خوار مى سازد».


«و نرید أن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثین»


و در تأیید این آیه نیز داریم:


 لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ «انبیاء 105»

و همانا در (كتاب آسمانى) زبور (كه) بعد از ذكر، (تورات، نازل شده) نوشتيم كه قطعاً بندگان صالح من وارث زمين خواهند شد.



در تفسیرمعروف «مجمع البیان» در ذیل آیهفوق از امام باقر(علیه السلام) نقل است:


«هم اصحاب المهدى فى آخر الزّمان»:

اینها همان یاران مهدى(علیه السلام) در آخر زمان خواهند بود؛


مفسران معتقدند که آيات قرآن اگر در موردى نازل شد، اختصاص به آن مورد ندارد بلکه در طول زمان، براى خود مصداق پيدا مى کند.

و لذا از اميرمؤمنان(عليه السلام) روايت شده است که در تفسير آيه فرمود:

هم آل محمد يبعث الله مهديهم بعد جهدهم فيعزّهم ويذلّ عدوهم». غيبت شيخ طوسى، به نقل از نورالثقلين، ج۴، ص ۱۱.

اين گروه آل محمد هستند. خداوند مهدى آنها را پس از زحمت و فشارى که بر آنها وارد مى شود، برمى انگيزد و به آنها عزّت مى بخشد. دشمنانشان را ذليل و خوار مى سازد.

در حديثى از امام چهارم، چنين وارد شده است:

والذى بعث محمداً بالحقّ بشيراً ونذيراً إنّ الأبرار منّا أهل البيت وشيعتهم بمنزلة موسى وشيعته، وإن عدوّنا وأشياعهم بمنزلة فرعون وأشياعه». مجمع البيان، ذيل آيه مورد بحث.

سوگند به کسى که محمد را به حق بشارت دهنده و بيم دهنده قرار داد که نيکان ما اهل بيت و پيروان ما، به منزله موسى و پيروان او هستند و دشمنان ما و پيروان آنها به منزله فرعون و پيروان اويند، سرانجام ما پيروز مى شويم و آنها نابود مى شوند و حکومت حق و عدالت، از آنِ ما خواهد بود.


/ 0 نظر / 127 بازدید