برای معماری ایرانی||||||||||||||For Iranian Architecture

مقاله ای از من و همکار عزیزم سرکار خانم دکتر حسینی

نشریه معمارشهر، سال اول، بهار 1392، صص 48-35

 

پیشنهاداتی برای بهبود آموزش معماری با بررسی تطابقی دو سامانه سنتی و دانشگاهی

 

چکیده

پس از شکل گیری نهادهای آموزشی مدرن در ایران و شکل گیری ساختارهای مدرن و به تبع آن شکل گیری پارادایم علمی، آموزش معماری نیز مانند بسیاری دیگر از پدیده ها دستخوش تغییرات اساسی گردید، که این شکل جدید محصول نگاه علمی نوین غرب بود. نگاه علمی به معماری سبب گردید این رشته مانند سایر علوم، تخصصی باشد که  فرد در روند آموزشی معینی، با پیروی از یک سری مبانی نظری ثابت به کسب دانش می پردازد. از آنجا که ریشه این نوع آموزش، قبل از آن که بر مسیر تکاملی خود متکی باشد، بر نیاز دولت مدرن بر بازسازی ساختارها متکی بود، سرفصل های تدوین شده فاقد نگاه تجربی و تکاملی ای گردید، که تعارض میان عمل و نظر در ا ین رشته را در پی داشت.

در این مقاله، با استفاده از روش تحقیق تحلیلی- مقایسه ای، و با استفاده از شیوه مرور متون و منابع، مباحث موجود به بحث گذاشته شده و در پایان نتیجه گیری به عمل آمده است.

 

کلمات کلیدی: سامانه آموزشی سنتی، سامانه آموزشی دانشگاهی،راهکارهای آموزش معماری

+ نگار (رزالیا) نصیری****** Negar(Rosalia) Nassiri PH.D, M Arch ; ۳:۱٥ ‎ق.ظ ; یکشنبه ۱٢ آبان ۱۳٩٢
    پيام هاي ديگران ()