برای معماری ایرانی||||||||||||||For Iranian Architecture

خوش به حال روزگار

بوی باران بوی سبزه بوی خاک
شاخه های شسته باران خورده پاک
آسمان آبی و ابر سپید
 برگهای سبز بید
عطر نرگس رقص باد
نغمه شوق پرستو های شاد
خلوت گرم کبوترهای مست
 نرم نرمک می رسد اینک بهار
خوش به حال روزگار


 خوش به حال چشمه ها و دشت ها
خوش به حال دانه ها و سبزه ها
خوش به حال غنچه های نیمه باز
 خوش به حال دختر میخک که می خندد به ناز
 خوش به حال جام لبریز از شراب
 خوش به حال آفتاب


 ای دل من گرچه در این روزگار
 جامه رنگین نمی پوشی به کام
باده رنگین نمی نوشی ز جام
 نقل و سبزه در میان سفره نیست
 جامت از ان می که می باید تهی است
ای دریغ از تو اگر چون گل نرقصی با نسیم
ای دریغ از من اگر مستم نسازد آفتاب
 ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار
 گر نکوبی شیشه غم را به سنگ
 هفت رنگش میشود هفتاد رنگ

 

فریدون مشیری

+ دکتر مهندس نگار نصیری****** Negar Nassiri PH.D, M Arch ; ٩:۱٦ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٢٦ اسفند ۱۳۸۸
    پيام هاي ديگران ()   

اقدامات عجیبی که در جامعه علمی ما اصلا عجیب نیست!

ثبت کتب، مقالات و ترجمه‌های دانشجویان به نام اساتید از جمله موضوعات و آسیب‌هایی است که در دانشگاه‌های ایران رو به گسترش رفته و عدم برخورد با این تخلفات، موجبات کشیده شدن دامنه این معضل به سطوح بین‌المللی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، از زمانی که جوامع نیاز به عنصری پیدا کردند که بتواند کارکردی فراتر از مدارس سنتی را داشته باشد، به تدریج پایه‌گذاری دانشگاه را فراهم آورند، اما پایه‌گذاری دانشگاه و گسترش آن در اقصی نقاط جهان تازه شروع کار بود و نیاز به منابع و اکتشافات جدید علمی، تفکیک علم به حوزه‌های مختلف و ... بیشتر احساس شد.

http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=88319

ادامه مطلب
+ دکتر مهندس نگار نصیری****** Negar Nassiri PH.D, M Arch ; ۱:۱٢ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۸
    پيام هاي ديگران ()   

برترین آسمانخراش‌های سال 2009 انتخاب شدند

فرهنگ > تجسمی  - برج «آکوئا» برنده جایزه طلا به عنوان بهترین آسمانخراش سال 2009 شد.

به گزارش خبرآنلاین، هیئت داوران جایزه «آسمانخراش امپوریس» آسمان‌خراش «آکوئا» واقع در شیکاگو را که هم مسکونی است و هم هتل به عنوان برنده جایزه آسما‌نخراش سال 2009 انتخاب کردند. این جایزه که 10 سال از عمرش می‌گذرد٬ هرسال به یک ساختمان که حداقل 100 متر ارتفاع دارد و ساختش در سال اهدا جایزه به اتمام رسیده است تعلق می گیرد.

جایزه دوم امسال به برج «O14» در دوبی و جایزه سوم به «The Met» در بانگوک رسید. برندگان از میان 305 ساختمانی انتخاب شدند که در سال 2009 در سراسر دنیا ساخته شده‌اند.

اعضای هیئت داوران دلیل انتخاب «آکوئا» را ظاهر چشم نواز آن دانستند٬ ظاهری که با تغییر محل دید٬ تغییر می‌کند. همچنین این ساختمان به دلیل دستاورد درخشان فنی‌اش در دقت ساخت تحسین شده. عامل دیگری که موجب ستایش این ساختمان شده به‌کارگیری طراحی سبز (طراحی سازگار با محیط‌زیست) در یک پروژه بزرگ ساختمانی است.

آکوئا

«آکوئا» سومین برج بلند دنیاست که یک زن طراحی آن را برعهده داشته است٬ برج هایی که در رتبه یک و دو قرار دارند در دوبی واقع شده اند. این برج چهلمین ساختمان بلند در آمریکا است. ارتفاع این برج به 247 متر و 70 سانتیمتر می رسد. طراح این برج خانم جین گنگ است.

مدال نقره به برج «O14» رسید که نامی عجیب برای یک برج دارد. این برج تجاری٬ پوششی دارد که گوشه‌های آن منحنی شکل است٬ در ساختمان آن حفره‌هایی دایره ای شکل به اندازه‌های گوناگون تعبیه شده است. این پوشش به عنوان سدی در برابر اشعه شدید آفتاب درنظر گرفته شده است.

O14

مدال برنز به برج «The Met» رسید. ساختمان 59 طبقه مسکونی که هم اصول طراحی سبز در آن به رعایت شده و هم اصول صرفه‌جویی در انرژی. طرای این برج را گروه «معماران WOHA» برعهده داشته که در سال 2007 برای ساختمان «نیوتون سوییتس» برنده مدال نقره شده بود.

The Met

این جوایز امسال در مراسمی در شیکاگو به برندگان اهدا می‌شود.

http://www.khabaronline.ir/news-46214.aspx

+ دکتر مهندس نگار نصیری****** Negar Nassiri PH.D, M Arch ; ۱۱:٠۸ ‎ب.ظ ; شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸
    پيام هاي ديگران ()   

مقاله ای در باب مفهوم خلوت در نشریه علمی-پژوهشی هنرهای زیبا-شماره 39 پائیز 88

شماره ٣٩ مجله هنرهای زیبای -معماری شهرسازی چاپ شده و دوستانی که علاقمند هستند می توانند از مطالب خوب این شماره  بهره مند بشند.

عنوان مقاله من و چکیده اون هم به ترتیب زیر هست:

 

 

 

مطالعه  تطبیقی  مفهوم خلوت در خانه درونگرای ایرانی و خانه برونگرای غربی

 

 

دکتر نگارنصیری

 

 

خلوت به عنوان یکی از ارکان مطلوبیت مسکن در فرهنگهای مختلف مورد توجه بوده و همواره یکی از شاخصه های مطرح برای ارزش گذاری یک خانه بوده است. علاوه بر این، به مثابه مفهومی پرتکرر در معماری مسکن، باعث بروز فرمها یا فضاهایی نمادین در خانه ها شده است.

 

این تحقیق بر آن است که به مطالعه ای تطبیقی بر حضور این مفهوم درخانه های درونگرای ایرانی در عهد قاجار، و تقریبا همزمان با آن دوره و همگام با تحولات مدرنیسم، در خانه های برونگرای اروپایی و آمریکایی بپردازد؛ تا با کنکاش بر این موضوع، هم اهمیت این مطلب در دو فرهنگ متفاوت و متأثر از دو آیین کلی اسلام و مسیحیت، را مورد تأکید قرار دهد و هم عناصر معمارانه متفاوت و یا مشابهی را که منتج به حصول این مفهوم شده اند را شناسایی نماید.

 

پس ابتدا به شناخت انواع و درجات خلوت در این دو فرهنگ پرداخته شده و سپس با تحلیل مراحل ورود به یک خانه درونگرای ایرانی و برونگرای غربی، تحقیق شده است که چگونه خلوت به عنوان مفهومی فطری و فرامرزی، به بروز نمادهای معمارانه خاص در خانه ها منتج شده است و توانسته صورتهایی متفاوت یا مشابه از یک مفهوم را در فرهنگ های متفاوت به خود بگیرد. 

 

واژه های کلیدی: خلوت،نماد، مفهوم فطری، خانه درونگرای ایرانی، خانه برونگرای غربی.

+ دکتر مهندس نگار نصیری****** Negar Nassiri PH.D, M Arch ; ۱٠:۱٧ ‎ب.ظ ; شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸
    پيام هاي ديگران ()