برای معماری ایرانی||||||||||||||For Iranian Architecture

این جاده های بی وفا...

از این دنیا انتظار وفا نداشته باش

این فصلهای بی وفا، این سالهای بی وفا

در انتظار امیدی نباش

از این عشقها و دوستی ها

بی وفایند، بی مهرند، آن زبانهایی که می گویند "دوستت دارم"

روزی می رسد که غنچه هایی که در دلت می روییدند، می خشکند

تمام حقیقتهایت با دروغ آمیخته می شوند

 

عاشقان بیهوده چشم انتظار راه رفتگان مانده اند

 این مسافران بی وفا

این جاده های بی وفا

دریاب که این دنیا خالی از مهر و وفاست

حتی آنان که برایشان جان می دادی، بی وفایند

روزی می رسد که غنچه هایی که در دلت می روییدند، می خشکند

تمام حقیقتهایت با دروغ آمیخته می شوند

 

عاشقان بیهوده چشم انتظار راه رفتگان مانده اند

 این مسافران بی وفا

این جاده های بی وفا

 

این مسافران بی وفا

این جاده های بی وفا

 

این مسافران بی وفا

این جاده های بی وفا

Bir vefa bekleme geçen zamandan
Mevsimler vefasız, yıllar vefasız
Bir umut bekleme sevdadan, aşktan
Seviyorum diyen diller vefasız

[Nakarat]
Gün gelir gönülde solar çiçekler yalana karışır bütün gerçekler
Sevenler gideni boşuna bekler
Yolcular vefasız, yollar vefasız

Bir dünya düşün ki vefadan yoksun
Ömrünü verdiğin dostlar vefasız
Bir hayat düşün ki sevgiden yoksun
Canını verdiğin canlar vefasız

[Nakarat]

+ دکتر مهندس نگار نصیری****** Negar Nassiri PH.D, M Arch ; ٢:٠٦ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٢٧ شهریور ۱۳۸٧
    پيام هاي ديگران ()   

اصلی که در این تازگی ها گم شد...

واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند
چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند

مشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس
توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند

گوییا باور نمی‌دارند روز داوری
کاین همه قلب و دغل در کار داور می‌کنند

یا رب این نودولتان را با خر خودشان نشان
کاین همه ناز از غلام ترک و استر می‌کنند


ای گدای خانقه برجه که در دیر مغان
می‌دهند آبی که دل‌ها را توانگر می‌کنند

حسن بی‌پایان او چندان که عاشق می‌کشد
زمره دیگر به عشق از غیب سر بر می‌کنند

بر در میخانه عشق ای ملک تسبیح گوی
کاندر آن جا طینت آدم مخمر می‌کنند

صبحدم از عرش می‌آمد خروشی عقل گفت
قدسیان گویی که شعر حافظ از بر می‌کنند
 

 

 

 

...

+ دکتر مهندس نگار نصیری****** Negar Nassiri PH.D, M Arch ; ۱۱:۱٢ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ٢۱ شهریور ۱۳۸٧
    پيام هاي ديگران ()   

روان شناسی بین فرهنگی

منبع: روزنامه - همشهری - به نقل از کتاب psychology by:Hockenbury and Hockenbury 2003

 

 

 
 
 

همه فرهنگها به طور همزمان خیلی مشابه و خیلی متفاوت با هم هستند.

هاری تراندیس (۱۱۹۴)

 

فرهنگ واژه گسترده ای است که به نگرشها، عقاید و رفتارهای گروهی از مردم که با هم در ارتباط هستند و از یک نسل به نسل دیگر منتقل می شود اشاره می کند (ماتسوموتو۲۰۰۰). هویت فرهنگی یک فرد متأثر از عواملی چون تاریخچه نژادی، ملیت، قومیت، مذهب و زبان اوست. وقتی این تعریف وسیع در مورد مردم سراسر دنیا بکار برده می شود می توان گفت حدود ۴۰۰۰ فرهنگ مختلف در دنیا وجود دارد. مطالعه درباره تفاوتهای بین فرهنگها و تأثیرات فرهنگی بر روی رفتار اهداف اصلی روانشناسی بین فرهنگی است (باتان کورت و لوپز، ۱۹۹۳: سگال و دیگران، ۱۹۹۸).

ما مردم اطراف کره خاکی ویژگیهای مشترک زیادی با هم داریم ما همه می خوریم، می خوابیم، تشکیل خانواده می دهیم، در جستجوی شادی هستیم، برای افراد از دست داده خود سوگواری می کنیم. با این حال شیوه ای که حالات انسانی را از خود بروز می دهیم می تواند به طور قابل توجهی در بین فرهنگ های مختلف، متفاوت باشد. چه چیزی می خوریم، کجا می خوابیم، چگونه تشکیل خانواده می دهیم، تعریفمان از شادی و شیوه بیان غمگینی هایمان می تواند در فرهنگ های مختلف به اشکال متفاوتی باشد.

به همین دلیل است که متوجه می شویم که چرا هاری تراندیس، روان شناس (۱۹۹۴) بیان داشت «همه فرهنگ ها به طور همزمان خیلی مشابه و خیلی متفاوت باهمند.»

همان طور که ما درون یک فرهنگ رشد می کنیم هنجارهای فرهنگی یا قواعد رفتاری فرهنگمان را یاد می گیریم. هنجارهای فرهنگی را می فهمیم و درونسازی می کنیم و ما بدون تفکر گرایش به انجام آن هنجارها پیدا می کنیم. به عنوان مثال، براساس هنجار غالب فرهنگی در ایالات متحده، نوزادان؛ کودکان نوپا و کودکان کوچک، به طور عادی نمی توان پنداشت که آنها در همان تختخوابی بخوابند که والدینشان می خوابند. در بسیاری از فرهنگ های دور دنیا خوابیدن کودکان در تختخواب و کنار والدین و بزرگسالان فامیل مورد تأیید و تصدیق است (مورلی و دیگران، ۱۹۹۲). اعضای این فرهنگ ها اغلب تعجب می کنند و حتی شوکه می شوند از این که در ایالات متحده نوزادان و کودکان کوچک در شب جدا از والدین خود می خوابند.

با در نظر گرفتن عادات و سبک های خوابیدن، بسیاری از مردم به طور طبیعی گرایش به پذیرش قواعد فرهنگی خود به صورت آنچه که رفتار بهنجار تلقی می شود، دارند. این تمایل که ما فرهنگ خودمان را به عنوان فرهنگ بهنجار بدانیم و به واسطه آن فرهنگ های دیگر را مورد قضاوت قرار دهیم نژادپرستی نامیده می شود (تراندیس ۱۹۹۴). گرچه آن ممکن است گرایش طبیعی باشد. نژادپرستی می تواند ما را سوق دهد که ما نتوانیم از تاریخچه فرهنگی مان جدا شویم و باعث سوگیری رفتارمان جهت درک سایر فرهنگها گردد. (ماتسوموتو ۲۰۰۰). نژادپرستی همچنین می تواند مانع آگاهی ما از این شود که چگونه رفتارهای ما به وسیله فرهنگمان شکل می گیرد.

احتمالاً میزانی از نژادپرستی غیر قابل اجتناب است ولی نژادپرستی بیش از اندازه می تواند منجر به این شود که ما نتوانیم فرهنگ های دیگر را تحمل کنیم. اگر اعتقاد ما بر این باشد که شیوه نگریستن ما به چیزها یا نوع رفتار کردن ما فقط شایسته و درست است، شیوه های دیگر تفکر و رفتار کردن نه تنها بیگانه به نظر می رسد بلکه مسخره، پست، غلط یا غیر اخلاقی نیز به نظر می رسد.

علاوه بر تأثیرگذاری فرهنگ بر رفتار ما، فرهنگ بر چگونگی اظهار نظر به خودمان را نیز مشخص می کند (کیتایاما و دیگران، ،۱۹۹۷ مارکوس و کیتایاما، ۱۹۹۱ و ۱۹۹۸). در بسیاری از نقاط ایالات متحده، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و اروپا فرهنگ غالب فرهنگ فردگرایی است که در آن تأکید بر نیازها و اهداف فردی بیشتر از تأکید بر نیازها و اهداف گروهی است (تراندیس۱۹۹۶،). در جوامع فردگرا، رفتارهای اجتماعی بسیار بیشتر تحت تأثیر ترجیحات و نگرشهای فردی است تا هنجارها و ارزش های اجتماعی. در چنین فرهنگ هایی، شخص، مستقل، خود مختار و متمایز از دیگران است. هویت فردی به وسیله پیشرفت های شخصی، توانایی ها و برجستگی های شخصی مشخص می شود.در عوض در فرهنگ جمع گرا تأکید بر نیازها و اهداف گروهی بیشتر از اهداف و نیازهای فردی است. رفتار اجتماعی به حد بسیار زیادی متأثر از هنجارهای فرهنگی است تا نگرش ها و ترجیحات فردی.

در یک فرهنگ جمع گرا، شخص بسیار وابسته به دیگران است، (سیمون و دیگران، ۱۹۹۵). روابط با دیگران و انطباق با گروه بزرگتر مانند خانواده یا قبیله عناصر کلیدی و اصلی هویت فردی اند.فرهنگهای آسیا، آفریقا، آمریکا ی جنوبی و مرکزی جمع گرا هستند. براساس نظر تراندیس (۱۹۹۵)، دو سوم جوامع بشری در فرهنگ های جمع گرا زندگی می کنند.

تفاوت بین جوامع فردگرا و جمع گرا در روان شناسی بین فردی مفید است. با این حال روان شناسان مراقبند این موضوع را به هر عضو و یا هر جنبه ای از یک فرهنگ تعمیم ندهند. برخی از فرهنگ ها نه کاملاً فردگرایند و نه کاملاً جمع گرا، بلکه در مکانی بین این دو قرار دارند (کاجی شباسی ۱۹۹۷). برای روان شناسان این موضوع دارای اهمیت است که بدانند بین اعضای هر فرهنگ تفاوت های شخصی زیادی وجود دارد (گادی کونست و بوند، ۱۹۹۷). در نظر گرفتن این شرایط و ویژگی ها در تحقیقات بین فرهنگی از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

http://www.bashgah.net/pages-13424.html

+ دکتر مهندس نگار نصیری****** Negar Nassiri PH.D, M Arch ; ۱۱:٢٥ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸٧
    پيام هاي ديگران ()   

تو هم این را آویزه گوشت کن!

” روزی به تقدیر است ؛ اما تو در تدبیر کوتاهی مکن “

 

بزرگمهر

 

 

 

+ دکتر مهندس نگار نصیری****** Negar Nassiri PH.D, M Arch ; ۱۱:٥٦ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸٧
    پيام هاي ديگران ()   

دوست یا دشمن؟

 

از قرار معلوم جناب آقای رحیم مشائی هم رفتند ...

صحبتهای جنجالی ایشان در مورد دوستی ملت ایران و اسراییل در این مدت فکر من را معطوف به جریانی برنامه ریزی شده برایم در انگلستان نمود! که تقریبا تصادفی از سرم گذشت؛ وگرنه شاید من هم مجبور به استعفا می شدم!!!

ببینید:

 به عنوان تنها سخنران ایرانی دعوت شده به همایش بین المللی 2008 Conference  The Oxfordدر فروم اول (در ایران پنل می گویند!) و اصلی همایش با نام *بناها و محیط* چرا می باید مقاله من با عنوان

*تأثیر طراحی اقلیمی بر طراحی فرمهای نمادین ایرانی*

قبل از مقاله ای با عنوان

*عذرخواهی از برای معماری*

که تقریبا بی ربط به موضوع فروم نیز بود؛ ارائه می شد؛ در حالی که سایر مقالات عناوینی چون اقلیم و یا کارکرد بهتر ساختمانها برای کاربران را در برداشتند؛ که نظر به وجود بحث اقلیم به عنوان یکی از سرفصل های اصلی همایش، کاملا هم منطقی بود!

 

می دانید که معمولا اعضاء فروم یا از ابتدا در جایگاه قرار می گیرند و یا با دعوت رئیس جلسه یک به یک روی سن رفته و پس از ارائه کار نیز در کنار هم و با شرکت حضار به پرسش و پاسخ می پردازند؛

 حال آیا برای انگلیسی ها و سایر خارجیان شرکت کننده درهمایش جالب نیست که یک اسرائیلی را در کنار یک ایرانی ببینند و سؤالاتی هم در باب دوستی یا دشمنی ایرانی ها و اسرائیلی ها بپرسند؟ خوب همه دنیا در این باره کنجکاوند و چه جایی بهتر از یک همایش علمی که به ظاهر دور از این چالش های سیاسی است؛

 

نکته جالبتر از همه اینکه در برنامه ریزی اولیه سخنرانی ها به خاطر ندارم که یک اسرائیلی در فروم من وجود داشته باشد و این اتفاق در برنامه ریزی نهایی افتاد، یعنی زمانی که من با ویزا و بلیت OK شده  آماده عزیمت هستم و تقریبا در عمل انجام شده قرار گرفته ام!

دبیر همایش،سوزان روف، را به خاطر تحقیقاتش در مورد بادگیرهای ایرانی دوست داشتم و همین طور بسیاری از نامداران عرصه نظری وعملی معماری را هم که در این همایش حضور داشتند؛ فرصت مغتنمی بود که شاید بهترش در راه بوده...

 

می توانید خاطرات این همایش را در وبلاگ مصطفی صادقی پور ببینید؛ البته با دیدن عکسشان تصور می کنم همان محققی باشند که در همایش پنجره اصفهان در اردی بهشت 86 ؛در پنلی که من هیئت رئیسه اش بودم، مقاله *قلعه روستای خورانق* را ارائه کردند که بسیار خوب هم کار شده بود،  از دقت نظر و التفاتشان نیزسپاسگذارم.

 

اتفاقات پیش بینی نشده ای برنامه سفر من را به هم زد ولی حالا خیلی خوشحال هستم که آنجا نبودم که مجبور به توضیح یا پاسخگویی به تشکیکات و مشتبهاتی شوم...

چند روز پیش برای در بازدیدی که از موزه شهدا داشتم تصویر چند زن فلسطینی را دیدم که با عملیات انتحاری باعث کشته و زخمی شدن چند اسرائیلی شده بودند؛ با خودم فکر کردم چقدر انزجار و چقدر کینه می تواند تو را این قدر دگرگون کند که فقط برای برهم زدن آرامش آنهایی که آرامشت را بر هم زده اند، از جانت هم بگذری!

 

Forum 1: Tuesday 22 July 2008

South School

Forum Leader and Chair: Bruce Haglund, SBSE and University of Idaho, USA

Forum 1: Buildings and the Environment - Changing Courses

11:05

01.1.1

Keynote: Making buildings work better for their users
A Leaman: Usable Buildings, UK

11:30

01.1.2

Teaching climate responsive design to beginning architecture students
P La Roche: California State Polytechnic University Pomona, USA

11:40

01.1.3

The influence of climatic design on Iranian symbolic forms designing
N Nassiri: Islamic Azad University Tehran, Iran

11:50

01.1.4

Apology for architecture
IA Meir, Ben-Gurion University of the Negev, Israel

12:00

01.1.5

Experimenting with climate as a learning tool for architecture and climate, A+C undergraduate studio courses at UTFSM
N Hormazábal¹,²: ¹Universidad Técnica Federico Santa María, Chile; ²University of Nottingham, UK

12:10

 

Discussion

 

 

+ دکتر مهندس نگار نصیری****** Negar Nassiri PH.D, M Arch ; ٩:٢٠ ‎ب.ظ ; شنبه ٢ شهریور ۱۳۸٧
    پيام هاي ديگران ()   

ایران سرزمین مقدس

گاهگاهی تو روزنامه ها هم میشه مقاله خوب پیدا کرد! این مقدمه یکی از اون مقاله های خوبه که تاثیر مثبتی روی کار من گذاشت:

 

میرچا الیاده‌ معتقد است که «انسان غیر مذهبی وجود ندارد.

این اعتقاد وی از این‌جا ریشه می‌گیرد که در درون هر انسانی گونه‌ای از اعتقادات مذهبی را می‌توان مشخص کرد، اعتقاداتی که یا به صورت آگاهانه است یا ناخودآگاه.

مذهبی که میرچا الیاده به آن اشاره دارد، لزوما همان تصوری نیست که در ذهن امروزی ما شکل گرفته، بلکه گونه‌ای از باورها و آیین‌ها و نمادها و گاهی ترکیبی از همه‌ آن‌هاست.
برای بشری که در دنیای باستان می‌زیست، هر چیزی یا مقدس بود یا نا مقدس، یا جزو توتم‌ها قلمداد می‌شد یا جزو تابوها، یا در حریم‌ها قرار می‌گرفت یا در حرم‌ها، یا فضیلت محسوب می‌شد یا رذیلت، مبارک بود یا نحس و بالاخره یا خیر بود یا شر. تاجایی که این دریافت و تفکر دیرین، همچنان در ذهن بشر امروزی در اشکال متفاوت به حیات خود ادامه می‌دهد.

به این ترتیب می‌توان ابعاد گوناگون باورهای مذهبی را در لحظه به لحظه تاریخ و در تمامی تمدن‌ها مشاهده و پیگیری کرد. از این میان برخی از فرهنگ‌ها را می‌توان مذهبی‌تر قلمداد کرد. ایران یکی از آن مذهبی‌ترین‌هاست.

 ...

نورآقایی،آرش، 1387، ایران سرزمین مقدس، روزنامه همشهری،دوشنبه 26 فروردین، سال شانزدهم، شماره 4527، ص11

+ دکتر مهندس نگار نصیری****** Negar Nassiri PH.D, M Arch ; ۸:٥٩ ‎ب.ظ ; شنبه ٢ شهریور ۱۳۸٧
    پيام هاي ديگران ()   

فرهنگ و نماد

دیوس:

فرهنگ شاملِ همه­ی شیوه­هایِ اندیشه و رفتار است که با میانکُنشِ ارتباطی (communicative interaction) ، یعنی با رسانشِ نمادین، به جایِ وراثتِ ژنتیک، دست به دست به نسل­هایِ بعدی می­رسد. (آشوری،1381،71 )

بدین ترتیب، «فرهنگ» نامی است برای رده­ای از چیزها و رخدادها که اساس وجود آن کاربرد نمادها (سمبول­ها) است. (آشوری،1381،77 )

+ دکتر مهندس نگار نصیری****** Negar Nassiri PH.D, M Arch ; ۸:۳٠ ‎ب.ظ ; شنبه ٢ شهریور ۱۳۸٧
    پيام هاي ديگران ()